Ivan Debnár, zakladateľ prvého akcelerátora na Slovensku, ktorý pomáha začínajúcim firmám preraziť na trhu so svojim nápadom, spolu s ďalšími slovenskými lídrami v oblasti inovácií odleteli minulý týždeň spolu so slovenským prezidentom Andrejom Kiskom na deväťdňovú pracovnú cestu po USA. Absolvovali množstvo stretnutí, navštívili Google v New Yorku, absolvovali prednášky na Harvard Business School, Stanford school of Business, pozreli si súkromné Cambridge Innovation Center v Bostone, ale aj univerzitnú Design School na Stanforde a ESET centrálu v San Diegu. Debnár hovorí, že sa počas pracovnej cesty snažili o „otvorenie dverí pre začínajúcich slovenských podnikateľov v USA“.
Na základe čoho ste boli vybraní práve vy za startup scénu na Slovensku?
Ivan Debnár: The Spot už takmer tri roky aktívne pracuje na tvorbe zázemia pre startupy na Slovensku. Snažíme sa robiť maximum, aby sa zlepšovali podmienky a rástla podpora. Za tieto roky prešli cez Spot desiatky startupov, niektoré z nich dnes aktívne pôsobia aj v USA. Pre väčšinu technologických a online startupov je USA kolískou tohto druhu podnikania, preto získať ďalšie kontakty a skúsenosti s podporou začínajúcich podnikateľov je pre nás veľmi užitočné. Práve preto sme boli pozvaní v rámci delegácie aj my za Spot.
Ozývajú sa hlasy od úspešných startupistov, že vy absolvujete desiatky podobných akcií a pracovných ciest za rok, tak prečo zo štátnych peňazí ešte na takúto pracovnú cestu s prezidentom?
Ivan Debnár: Jeden zo základných pilierov budovania startup-ekonomiky sú ľudia,zakladatelia, ktorí budú pracovať na skvelých nápadoch. Možnosť stretnúť sa s prezidentom a ďalšími významnými podnikateľmi v USA je motivácia. Lietajúce auto Aeromobil 2.5, Zaraguza, jedna z top 10 Facebook marketingových agentúr, ako aj spoločnosť ESET. To sú príklady výrazne posúvajúce myslenie smerom: „Aj zo Slovenska sa to dá!“. Téma inovatívneho podnikania sa aj vďaka prezidentovi dostáva k širším vrstvám Slovákov. Dokazuje to, že naozaj nejde len o zábavku pre pár ajťákov. Náklady sme si všetci z delegácie pokrývali sami, teda ubytovanie, presuny a stravu.
Kedy ste boli vybraní?
Ivan Debnár: Pozvanie prišlo dva týždne pred cestou.
Ako ste sa na cestu pripravovali?
Ivan Debnár: Aby som využil príležitosti, snažil som sa čo najviac dozvedieť o ľuďoch, s ktorými bude možnosť sa stretnúť, teda čo robia a ako ich zapojiť do našich aktivít v Spote.
Aký ste mali program počas pobytu?
Ivan Debnár: Prezentácia V4 krajín a ich startupov v Google v New Yorku, absolvovanie prednášok na Harvard Business School, Stanford school of Business. Navštívili sme fungujúce súkromné Cambridge Innovation Center v Bostone, ale aj univerzitnú Design School na Stanforde. Bolo zaujímavé vidieť aj ESET centrálu v San Diegu. Je to dnes obrovská firma, ale videli sme aj priestory, v ktorých začínali. Spoločenské časti programu vypĺňali stretnutia so Slovákmi, ktorí pôsobia a sú úspešní v USA.
Nadviazali ste nové obchodné kontakty? Bolo to v tomto smere prínosné?
Ivan Debnár: Samozrejme. Kontakty, ktoré pritiahla práve účasť nášho pána prezidenta, by sme tak ľahko nezískali. Otvorili sme spoluprácu na Cambridge Innovation Center v Bostone, aj s akcelerátorom University of San Diego. Program SpringBoard CONNECT napríklad ponúka overené koncepy, ktoré môžeme aplikovať v inkubátoroch a akcelerátoroch na Slovensku.
Prečo sa na galavečeri s San Diegu zúčastnil aj Peter Štastný?
Ivan Debnár: Program s podnikateľmi v San Diegu, vrátane galavečere pripravoval ESET. Hostia boli významní predstavitelia zo San Diega a okolia. Som rád, že za Slovensko tam bolo toľko zaujímavých ľudí, ktorých sme mohli spoznať, a ktorí predstavujú úžasné príbehy aj v kontexte USA. Medzi nimi aj posledný človek, ktorý doteraz stál na Mesiaci, Eugen Cernan – Američan slovenského pôvodu. Peter Šťastný je slávny hokejista, ktorého v USA veľmi dobre poznajú a podporuje pozitívne vnímanie Slovenska.
Stretli ste sa aj s najúspešnejšími Slovákmi v USA. V akej oblasti prerazili?
Ivan Debnár: Stretnutia boli pestré. Bolo zaujímavé počúvať príbehy ľudí, ktorí študujú na biznis školách, úspešných podnikateľov, investorov, ľudí pôsobiacich v medzinárodných finančných domoch, alebo aj vo výskume rakoviny. Niektorí sú úspešní v startupoch v Silicon Valley, ale tí tvoria zatiaľ menšinu.
Začína sa viac hovoriť o podpore startup scény na Slovensku. Vláda od budúceho roka chystá viacero zmien. Je to dostačujúca podpora?
Ivan Debnár: Je dôležité, že sa k tejto téme začalo systematicky pristupovať. Aj počas návštevy USA, kde spolu s pánom prezidentom vystupovali aj predstavitelia slovenskej vlády a veľvyslanec v USA, bolo veľa príležitostí spoločne sa rozprávať, ako túto podporu postaviť tak, aby bola čo najefektívnejšia. Aké skúsenosti z najúspešnejších zahraničných modelov použiť, a ako ich adaptovať pre naše prostredie. Je skvelé, že vznikla zhoda medzi vládou a prezidentom v tom, že túto oblasť – digitálne a inovatívne podnikanie,ktorú my vnímame ako kľúčovú pre budúcnosť Slovenska, je u nás treba podporiť. Verím, že takto spoluvytvoríme funkčný a efektívny program.
Aká je podpora startupov v USA?
Ivan Debnár: Veľa startupov v Amerike vzniká na pôde univerzít – v inkubátoroch, ktoré financujú priamo tieto univerzity. Mestá medzi sebou súťažia o zaujímavé projekty, bežné sú daňové prázdniny, podpora reinvestovania ziskov, podpora vytvárania klastrov, kde na jednom mieste koncentrujú kritickú masu podnikateľov v určitej oblasti.
Aké majú možnosti Slováci preraziť za veľkou mlákou? Pomohla k ich lepšiemu uplatneniu práve táto pracovná cesta?
Ivan Debnár: Z môjho pohľadu táto cesta určite pomohla. Vďaka stretnutiam, ktoré sa uskutočnili práve vďaka pánovi prezidentovi, sme spoznali nových ľudí, budúcich mentorov a otváračov dverí,a rozšírila sa aj priama pomoc pre slovenské firmy expandujúce globálne.
Odkaz Michala Pastiera, ktorý zdieľal počas pracovnej cesty v USA.
,,Pár tipov pre nadšencov a rozbiehačov projektov priamo z Cambridge Innovation Center, ktoré sme navštívili s prezidentom. CIC spravuje fondy v hodnote 6 miliárd dolárov, a pár miestnosti od tejto fotky vďaka tomu vznikol aj Android;) Čo odporúčajú? Najlepší podnikatelia sa vyhýbajú inkubátorom, pretože nechcú pôsobiť, že potrebujú pomoc. Nie je pravda, že by nemali otázky, len si nechcú pripustiť, že by to nezvládli sami;) Preto je dôležité vytvoriť nielen hub, kde sú len mladé firmy, a občas im príde niekto prednášať, ale miesto, kde úspešné a dlhodobo fungujúce firmy zdieľajú priestor s novými. Aby výmena informácií prebehla face to face na obedoch, chodbách, počas stolného futbalu…prirodzene, medzi rečou;) Nie ako oficiálny program s otázkami. Mix skúsených firiem a nových startupov si vyžaduje ešte jednu zaujímavosť. Nerozdeľovať ich na poschodia, ale dať ich na rovnaké, nech do seba ľudia „narážajú“ Money sa dajú prenášať, ideas sa dajú prenášať, ale „trust“ sa musí budovať, a pomôže vám v akomkoľvek biznise najviac. Zdieľam, zdieľajte ďalej, nech to doma nakopneme;)“
Michal Pastier patrí medzi slovenských najoceňovanejších reklamných tvorcov. Je zatiaľ jediným copywriterom zo Slovenska, ktorý získal ocenenie v kategórií online reklamy Cyber Young Lions z najprestížnejšieho festivalu reklamy na svete, Cannes Lions. Michal je spolumajiteľom a kreatívnym riaditeľom online agentúry ZARAGUZA digital.
viem, že to myslíš tak, že som ...
čo už s tebou, keď nevieš, čo ...
Ty si ho môžeš prečítať aj sto ...
Žiaden prínos pre Slovensko... len ...
Ty si ten článok nedočítal do konca ...
Celá debata | RSS tejto debaty